De onderzoeksgroep Handchirurgie en Revalidatie is onderdeel van twee afdelingen van het Erasmus MC: de afdeling Revalidatiegeneeskunde en de afdeling Plastische en Reconstructieve Chirurgie. Beide afdelingen zijn al jarenlang erkende expertisecentra op het gebied van onderzoek en klinische zorg.

In 2006 is het onderzoek dat beide afdelingen verrichten op het terrein van handchirurgie en revalidatie, volledig geïntegreerd. Zo is een groot en sterk team ontstaan met kennis van zowel hand chirurgie als –therapie. De onderzoeksgroep bestaat uit handchirurgen, revalidatieartsen, handtherapeuten, bewegingswetenschappers en technici.

Focus

Het onderzoek betreft vele aspecten die te maken hebben met het functioneren van de hand en de behandeling van patiënten met handaandoeningen, zoals:

1. het ontwikkelen en evalueren van nieuwe behandelmethoden;
  2. het ontwikkelen en evalueren van testinstrumenten voor handfuncties, zoals tests voor de kracht, mobiliteit en koude-intolerantie van de hand;
  3. het verbeteren of begrijpen van de onderliggende mechanismen van ziektes en behandelingen. We maken bijvoorbeeld gebruik van fMRI voor het bestuderen van spiegeltherapie. Met behulp van video-thermografie onderzoeken we de afkoeling en opwarming van de hand bij patiënten met koude-intolerantie. Ook ontwikkelen we ultrageluidtechnieken voor het bestuderen van de dynamiek van pezen en spieren.

Ons onderzoek betreft vooral zenuwaandoeningen, peesaandoeningen, aangeboren handafwijkingen en pijnbestrijding. Daarbij werken we nauw samen met andere afdelingen binnen het Erasmus MC, maar ook met andere vooraanstaande nationale en internationale onderzoeksgroepen.

Zie ook: http://www.erasmusmc.nl/plastische-chirurgie/over-plastische-chirurgie/research/